Forum Conlanger Strona Główna Conlanger
Polskie Forum Językotwórców
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szkolnictwo

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Reszta Świata
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kmitko




Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:53, 28 Lis 2008    Temat postu: Szkolnictwo

[Moderatorze, zrób wytnij-wklej Smile]

System kształcenia we Wiatce jest bezpłatny (łącznie z przyborami szkolnymi), obowiązkowy dla osób w wieku od 6 do 16 lat. Dla dzieci w wieku do 5 lat dostępne są żłobki (każdy zakład pracy zatrudniający powyżej 20 osób musi mieć darmowy żłobek, niekoniecznie na terenie firmy — przez co istnieje rynek firm „outsourcujących” dzieci pracowników Smile). Sześciolatki idą do 7-letniej podstawówki, następnie w wieku trzynastu lat mogą iść:

a) do trzyletniej zawodówki, po której w wieku 16 lat już nie trzeba się dalej uczyć. Można iść do 2-letniej szkoły uzupełniającej, po której można uczęszczać do szkoły średniej dla dorosłych.

b) do pięcioletniej szkoły średniej.

W szkole średniej istnieją przedmioty obowiązkowe:
- literatura (co ciekawe pisarzy wiatyckich jest mniej niż zagranicznych),
- dwa języki obce nowożytne,
- matematyka
- fizyka i chemia (jeden przedmiot),
- historia i system polityczny Wiatki (tak, można mieć we Wiatce średnie wykształcenie i nie wiedzieć kiedy upadł Rzem),
- geografia,
- biologia,
- w-f,

Egzamin końcowy pisze się z wszystkich tych przedmiotów naraz: dostajesz arkusz papieru i kilkaset pytań, wśród których zadanie z rachunku różniczkowego może sąsiadować z pytaniem o aktualnego szefa wiatyckiego MSZ, a pytanie o to, czy słonie są mięsożerne, może sąsiadować z poleceniem opisania swojej drogi do szkoły po sweńsku Smile. Czas na wypełnienie testu to jeden dzień: egzamin zaczyna się o ósmej i trwa „do ostatniego klienta”. Większość kończy koło 14-15.

Szkoły posiadają przedmioty profilujące „do wyboru dyrekcji”: może to być np. rysunek techniczny, laboratorium chemiczne, historia starożytna czy hodowla trzody chlewnej. Te przedmioty zdaje się na bieżąco i nie pojawiają się na egzaminie końcowym, choć wpływają na promocję do następnej klasy. Ministerstwo oświaty wyznacza jakie przedmioty muszą być zdane, aby uzyskać jakiś zawód, wyznacza też program. Dyrekcja nie musi w przypadku przedmiotów nieobowiązkowych przestrzegać wskazań ministerstwa — najwyżej po skończeniu szkoły uczniowie nie będą mieli „oficjalnego” papierka.

Szkolnictwo wyższe także jest bezpłatne (choć tu już nikt zeszytów nie wydaje za darmo Smile). Nie ma tutaj habilitacji, jest bakałarz/inżynier - magister - doktor - profesor, przy czym ten ostatni to tylko funkcja kierownika instytutu naukowego (można przestać być profesorem po zwolnieniu z pracy).

Według wiatyckiego Ministerstwa Oświaty:

5% populacji nie ma żadnego wykształcenia (nie skończyło podstawówki do 16 roku życia lub nigdy jej nie zaczęło).
20% jest po zawodówce lub podstawówce
20% po szkole średniej
35% ma tytuł bakałarza/inżyniera
20% ma magistra lub wyżej


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kmitko dnia Sob 0:09, 29 Lis 2008, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rémy




Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 1828
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PL76200

PostWysłany: Pią 21:53, 28 Lis 2008    Temat postu:

Edukacja w Rzemie
a) poziom 0 (2 - 5 lat)
Zawierają się w nim żłobki (portinfantia) i przedszkola (hortiula). O ile większość dzieci korzysta z tych instytucji, o tyle nie są one obowiązkowe.
b) poziom I (6 - 13 lat)
Szkoła podstawowa (Scola basita) obejmuje osiem klas. W klasie I uczniowie uczeni są czytania i pisania po rzemsku, a także podstaw matematyki. Od klasy II do VIII obowiązuje następujący zestaw przedmiotów: matematyka, język rzemski, język obcy remański, wiedza o świecie, historia, geografia, wiedza o kulturze, wiedza o religii, technika, wf. Szkołę podstawową kończą dwa egzaminy: matematyczny i drugi z dowolnie wybranego przedmiotu (także z wf)
c) poziom II (14-19 lat)
Drugim etapem edukacji jest szkoła generalna (scola generala), w której uczniowie mogą uczyć się rozszerzonego zakresu przedmiotów ze szkoły podstawowej, lub wybrać sobie profil z jednego z dostępnych: matematyczny (dochodzą: fizyka, astronomia, odpadają: wiedza o kulturze, historia), historyczny (dochodzą: historia Rzemu, historia świata, historia sztuki, odpadają: matematyka, geografia, historia), przyrodniczy (dochodzą: biologia ogólna, botanika, zoologia, ochrona środowiska, odpadają: wiedza o świecie, wiedza o kulturze, wiedza o religii, historia), językowy (dochodzą: drugi język obcy remański, inny język obcy, odpadają; wiedza o religii, geografia, historia), remanologiczny (dochodzą: literatura Rzemu, literatura krajów remańskich, kultura łacińska, język łaciński, historia Rzemu, odpadają: matematyka, geografia), chemiczny (dochodzą: chemia organiczna, chemia nieorganiczna, fizyka, odpadają: geografia, historia, wiedza o świecie, wiedza o kulturze, wiedza o religii), techniczny (dochodzą: rysunek techniczny, architektura, mechanika, odpadają: wiedza o kulturze, wiedza o religii, geografia, historia) lub sportowy (dochodzą: lekkoatletyka, pływanie, bieganie, sporty siłowe, kolarstwo, biologia ogólna, odpadają: wiedza o kulturze, wiedza o religii, matematyka). Szkołę generalną kończy bacca lauri, zdawana z trzech dowolnie wybranych przedmiotów.
d) poziom III (19-25 lat)
Edukacja wyższa na uniwersytetach([u]universitas[/i]), politechnikach (scola technica) i innych szkołach wyższych trwa od pięciu do siedmiu lat. Aby rozpocząć studia wyższe, trzeba zdobyć bacca lauri. Studia pierwszego stopnia umożliwiają zdobycie tytułu magister, drugiego - profesorus, trzeciego - doctorus, czwartego - expertus.

Języki obce do wyboru: grecki, gwandalski, macedoński, mantryjski, romański, swealandzki, sweński, wiatycki.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Rémy dnia Pią 21:56, 28 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kmitko




Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:34, 28 Lis 2008    Temat postu:

A jaki język jest słowiańskim lingua franca, odpowiednikiem naszego angielskiego? Bo wiatyccy uczniowie najczęściej wybierają tenże język (może sweński?), oprócz tego mantryjski (wersja kolaszyńska), rzadko worani, selewski i pruseński. Na terenach zamieszkałych przez mniejszości istnieją szkoły tadżyckie, kazaskie i gnazdowskie. Wprowadzenie szkół mantryjskich nie udało się, gdyż Dynezyjczycy uznali nauczanie kolaszyńskiego mantryjskiego za próbę ich wynarodowienia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vilén
Gość






PostWysłany: Pią 23:35, 28 Lis 2008    Temat postu:

Rodzka:

Podział edukacji w Rodzce wzorowany jest na rzemskim systemie poziomów – jednakże tutaj, mamy aż siedem (!) poziomów nauki, kaźdy po trzy lata. System ten zastąpił w 1993 roku stary, wywodzący się z czasów monarchii system opierający się na nieregularnym podziale 6/7/4/4.

Poziom 00 (od urodzenia do 3. roku życia; nieobowiązkowy)
No, to są zwykłe żłobki – mało kto do nich chodzi, a ograniczają się one jedynie do doglądania uczęszczających do nich dzieci.

Poziom 0 (od 4. do 6. roku; nieobowiązkowy)
Ot, przedszkola – tutaj już do nich chodzi większość dzieci, i nadal to nic ciekawego.

Poziom 1 (od 7. do 9. roku; obowiązkowy)
Jest to pierwszy obowiązkowy podstawowy poziom edukacji. Nie ma w nim jeszcze podziału na przedmioty, czy też oceny – jest jedynie coś w rodzaju „kształcenia zintegrowanego”, klasyfikacja końcowa opiera się na podziale „zdał”–„nie zdał”. Dodatkowo odbywają się także lekcje języka obcego, którym w 98% szkół jest rzemski, oraz lekcje WF-u – mogą być „zaliczone” lub „niezaliczone”. Lekcje trwają 30 minut z przerwami 10-minutowymi.

Poziom 2 (od 10. do 12. roku; obowiązkowy)
Tutaj już oceny są, pojawia się także podział na przedmioty – są to: język rodzki, język obcy (także ustalany odgórnie przez szkołę, i też najczęściej rzemski), matematyka, wiedza o przyrodzie (fizyka + chemia + biologia + geografia), wiedza o sztuce (plastyka + muzyka) oraz WF. Lekcje: 45 minut z przerwami 5- lub 10-minutowymi.

Poziom 3 (od 13. do 15. roku; obowiązkowy)
Tu już jest więcej przedmiotów, nauczane są też bardziej szczegółowo – są to: język rodzki, język obcy, drugi język obcy (wybrany przez ucznia z listy ogłoszonej przez szkołę), matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, informatyka (będąca odpowiednikiem polskiej „technologii informacyjnej” – podstawy obsługi komputera, głównie) oraz WF. Lekcje: j/w.

Poziom trzeci jest chyba najgorszy w całej rodzkiej edukacji, z dwóch powodów – większość materiału to tak naprawdę powtórzenie z poziomu 2, w dodatku liczba przedmiotów jest tu największa. Edukację poziomu 3 kończy się „małą maturą” – zdawane są dwa egzaminy: jeden z przedmiotów humanistycznych, drugi ze ścisłych. Zdanie „małej matury” upoważnia do kontynuowania nauki na poziomie 4, zaś niezdanie lub nieprzystąpienie wiąże się z końcem nauki i najwyżej można pójść na półtoraroczne panstwowe kursy zawodowe, po których zostać można jedynie (wykwalifikowanym!) zwykłym robotnikiem.

c.d.n.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
laszlo




Dołączył: 09 Cze 2008
Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siemianowice Śląskie

PostWysłany: Sob 18:45, 29 Lis 2008    Temat postu:

W Kolaszynie szkolnictwo zaczyna się w wieku 5lat i dzieli się na 3etapy po 5lat
- I Poziom to ogólne kształcenie, jakieś zabawy, dużo nauki języków.
- II Poziom - uczeń pa prawo wybrać kierunek w którym chce się rozwijać (tzn. humanistyka czy przedmioty ścisłe. Dla wybranych jest możliwość obrania Szkoły Sztuki. Rozpoczyna się "Przygotowanie do Wojska"
- III Poziom - uczeń obiera specjalizację, w której się szkoli. (specjalizacja? raczej kierunek). Obowiązkowe praktyki. Po III Poziomie zdaje się egzamin z Pierwszej Pomocy i Prawo Jazdy
Potem dla mężczyzn i kobiet 2lata w wojsku.
Mając 22lata idzie się zwykle na studia, które zazwyczaj trwają 3lata, czyli naukę się kończy w wieku 25lat.

Wakacje:
* 7 Lipiec - 7sierpnia
* Ferie Świąteczne (15grudnia - 15 stycznia)
* Ferie Wielkanocne (Tydzień przed i po Wielkiejnocy)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vilén
Gość






PostWysłany: Sob 19:43, 29 Lis 2008    Temat postu:

Paweł Ciupak napisał:
Rodzka:

[…]

c.d.n.

Ciąg dalszy:

Poziom 4 (od 16. do 18. roku; nieobowiązkowy)
Odpowiednik naszych liceów – dopiero na tym poziomie następuje specjalizacja. Aby się na niego dostać, oczywiście należy zdać „małą maturę”. Jedyne obowiązkowe przedmioty to język rodzki, język obcy i matematyka – dodatkowo, każda klasa jest profilowana i każda ma po kilka przedmiotów dodatkowych; w dodatku na trzecim roku pojawiają się przedmioty specjalistyczne, przygotowujące do edukacji na poziomie 5.

Edukację na poziomie czwartym kończy się „wielką maturą” – po jednym egzaminie dla każdego z przedmiotów nauczanych na danym profilu – nie ma własnego ich wyboru, jednak po złożeniu odpowiedniego podania można zdawać egzamin także z innego przedmiotu (z tych nienauczanych na profilu). Lekcje trwają od 60 do 90 minut, z przerwami 5-minutowymi.

Poziom 5 (od 19. do 12. roku; nieobowiązkowy)
Czyli różnego rodzaju uczelnie wyższe. Mają całkowitą autonomię – każda z nich we własnym zakresie (na mocy odpowiedniej umowy z państwem) ustala warunki przyjmowania na studia i nauczane przedmioty.

Skala oceniania:

System oceniania stosowany jest w rodzkiej edukacji jedynie na poziomach 2.-5.

Na poziomie 2. i 3. stosowana jest skala 10-stopniowa, gdzie 10 to najwyższa, a 1 to najniższa ocena. Stopnie „niezdające” to stopnie 1 i 2, reszta zaś to stopnie „zdające”.

Na poziomie 4. i 5. stosowana jest skala 5-stopniowa, gdzie 5 to najwyższa, a 1 to najniższa ocena. Odmiennie do wcześniejszych poziomów, wszystkie oceny to ocany „zdające” – osoby „niezdające” otrzymują jedynie ocenę nienumerowaną nie zaliczył.

W przeciwieństwie do Polski, w Rodzce nigdy stopień 1 nie jest stosowany jako kara. Za to do takich sytuacji jak niezrobienie pracy domowej czy zła praca na lekcji stosuje się odrębne wpisy w dzienniku – i jeżeli ich liczba jest większa niż liczba ocen pozytywnych, nie zalicza się wtedy przedmiotu na danym roku.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
laszlo




Dołączył: 09 Cze 2008
Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siemianowice Śląskie

PostWysłany: Nie 15:09, 30 Lis 2008    Temat postu:

W Kolaszynie jest skala 0-10.
Niezdające są 0 i 1


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rémy




Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 1828
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PL76200

PostWysłany: Nie 15:51, 30 Lis 2008    Temat postu:

W Rzemie oceny są opisowe

Romański system edukacji jest dość skomplikowany, składa się z pięciu poziomów:
Poziom 0
Przedszkole (scora mătrenară w regionach: Alutenia, Bunat, Fericia, Pătrilater, Rumania Antică i Trăsirvania lub gărdînel prăscorar w regionach: Bungeţia, Creştania, Deudaţia, Muidăvia, Muntenia i Vărăgia) - 2-5 lat. Nie są one obowiązkowe, odsetek dzieci uczestniczących w przedszkolnych zajęciach wynosi od 47% w regionie Bunat do 95% w Fericii. Do przedszkola można posłać dziecko w wieku dwóch lat, jednak dopiero pięciolatkowie uczą się podstaw czytania, pisania i matematyki. Materiał przerabiany w przedszkolu jest również w zakresie pierwszych trzech miesięcy szkoły podstawowej, dlatego instytucja ta jest raczej traktowana jako przechowalnia dla dzieci, niż jako szczebel na drabinie edukacji.

Poziom 1
Szkoła podstawowa (scora erementară) (6-11 lat). W jej skład wchodzą dwa cykle (runda).
Cykl pierwszy (runda fundămentară) obejmuje pierwsze trzy lata nauki. Dzieci uczą się pisać, czytać, wykonywać podstawowe działania matematyczne, poznają podstawy życia codziennego typu adresowanie kopert, pytanie o wskazówki na ulicy, zasady bezpiecznego poruszania się, uczą się o powszechnych i zagrożonych gatunkach roślin i zwierząt, poznają geografię kraju i regionalny folklor. Uczestniczą także w zajęciach wychowania fizycznego. Przedmioty to: matematyka (mătămătica), język ojczysty (linyua mătrenară), edukacja społeczna (cuştiînţa sociară), wiedza o regionie (cuştiînţa regiunară), przyroda (nătura), geografia (geografia) i wychowanie fizyczne (chiase dăsportive).
Cykl drugi (runda ştîndătoră) wprowadza już normalny system przedmiotów i nauczania programowego. Pozwala też uczniom na wybranie tych przedmiotów, które interesują ich najbardziej i poszerzanie wiedzy na ich temat w ramach dodatkowych zajęć. Cykl drugi kończy się egzaminem podstawowym (zămîn cuştiînţelor erementare, pop. ZĂCE), który składa się z osiemdziesięciu pytań ze wszystkich przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej. Przedmioty drugiego cyklu to: matematyka (mătămătica), język ojczysty (linyua mătrenară), geografia (geografia) i wychowanie fizyczne (chiase dăsportive), kontynuowane z cyklu 1, a także historia (istoria), biologia (biorogia), fizyka (fizica), chemia (chemia), informatyka (înfurmătica), język obcy (linyua străină) i język łaciński (linyua latînă).

CDN


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BartekChom




Dołączył: 08 Kwi 2007
Posty: 1278
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:46, 01 Gru 2008    Temat postu:

kmitko napisał:
A jaki język jest słowiańskim lingua franca, odpowiednikiem naszego angielskiego? Bo wiatyccy uczniowie najczęściej wybierają tenże język (może sweński?), oprócz tego mantryjski (wersja kolaszyńska), rzadko worani, selewski i pruseński. Na terenach zamieszkałych przez mniejszości istnieją szkoły tadżyckie, kazaskie i gnazdowskie. Wprowadzenie szkół mantryjskich nie udało się, gdyż Dynezyjczycy uznali nauczanie kolaszyńskiego mantryjskiego za próbę ich wynarodowienia.


Ja bym proponował dosyć dużą rolę jakiegoś sztucznego języka słowiańskiego. Ktoś proponował. A ja mam pomysł na rozbudowę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Serpentinius
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Maj 2006
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa / Piotrków Tryb.

PostWysłany: Pon 20:55, 01 Gru 2008    Temat postu:

no ja proponowałem moriański. :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rémy




Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 1828
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PL76200

PostWysłany: Śro 18:07, 03 Gru 2008    Temat postu:

Rémy napisał:
W Rzemie oceny są opisowe

Romański system edukacji jest dość skomplikowany, składa się z pięciu poziomów:
Poziom 0
Przedszkole (scora mătrenară w regionach: Alutenia, Bunat, Fericia, Pătrilater, Rumania Antică i Trăsirvania lub gărdînel prăscorar w regionach: Bungeţia, Creştania, Deudaţia, Muidăvia, Muntenia i Vărăgia) - 2-5 lat. Nie są one obowiązkowe, odsetek dzieci uczestniczących w przedszkolnych zajęciach wynosi od 47% w regionie Bunat do 95% w Fericii. Do przedszkola można posłać dziecko w wieku dwóch lat, jednak dopiero pięciolatkowie uczą się podstaw czytania, pisania i matematyki. Materiał przerabiany w przedszkolu jest również w zakresie pierwszych trzech miesięcy szkoły podstawowej, dlatego instytucja ta jest raczej traktowana jako przechowalnia dla dzieci, niż jako szczebel na drabinie edukacji.

Poziom 1
Szkoła podstawowa (scora erementară) (6-11 lat). W jej skład wchodzą dwa cykle (runda).
Cykl pierwszy (runda fundămentară) obejmuje pierwsze trzy lata nauki. Dzieci uczą się pisać, czytać, wykonywać podstawowe działania matematyczne, poznają podstawy życia codziennego typu adresowanie kopert, pytanie o wskazówki na ulicy, zasady bezpiecznego poruszania się, uczą się o powszechnych i zagrożonych gatunkach roślin i zwierząt, poznają geografię kraju i regionalny folklor. Uczestniczą także w zajęciach wychowania fizycznego. Przedmioty to: matematyka (mătămătica), język ojczysty (linyua mătrenară), edukacja społeczna (cuştiînţa sociară), wiedza o regionie (cuştiînţa regiunară), przyroda (nătura), geografia (geografia) i wychowanie fizyczne (chiase dăsportive).
Cykl drugi (runda ştîndătoră) wprowadza już normalny system przedmiotów i nauczania programowego. Pozwala też uczniom na wybranie tych przedmiotów, które interesują ich najbardziej i poszerzanie wiedzy na ich temat w ramach dodatkowych zajęć. Cykl drugi kończy się egzaminem podstawowym (zămîn cuştiînţelor erementare, pop. ZĂCE), który składa się z osiemdziesięciu pytań ze wszystkich przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej. Przedmioty drugiego cyklu to: matematyka (mătămătica), język ojczysty (linyua mătrenară), geografia (geografia) i wychowanie fizyczne (chiase dăsportive), kontynuowane z cyklu 1, a także historia (istoria), biologia (biorogia), fizyka (fizica), chemia (chemia), informatyka (înfurmătica), język obcy (linyua străină) i język łaciński (linyua latînă).


Poziom 2
Szkoła uzupełniająca (scora suprîmentară w regionach: Alutenia, Bunat, Fericia, Pătrilater, Rumania Antică i Trăsirvania lub scora adăugatoră w regionach: Bungeţia, Creştania, Deudaţia, Muidăvia, Muntenia i Vărăgia) (12-15 lat).
Szkoła czteroklasowa. Pierwszy rok przypomina naukę w szkole podstawowej, na drugim uczniowie, po konsultacjach z doradcami edukacyjnymi (sufiăr educativ) wybierają swoją specjalizację (speciaritate), która wpływa na dalszą ich edukację. Do 2006 roku istniały klasy bez specjalizacji (unitate generară). Jednak po zniesieniu specjalizacji narzuconych, każda szkoła sama ustala dostępne w niej kierunki kształcenia (profil humanistyczny i matematyczny muszą być w każdej). O ile gdzieniegdzie klasy ogólne istnieją, o tyle nie cieszą się one zbyt wielką popularnością. Szkoła uzupełniająca kończy się, zależnie od wybranej specjalizacji, odpowiednim egzaminem (zămîn cuştiînţelor de niverel speciaritar, pop. ZĂCNIS).

Poziom 3
Szkoła średnia (scora meziă w regionach: Alutenia, Bunat, Fericia, Pătrilater, Rumania Antică i Trăsirvania lub liceu w regionach: Bungeţia, Creştania, Deudaţia, Muidăvia, Muntenia i Vărăgia) (16-18 lat).
Nauka w szkole średniej uzupełnia i poszerza zakres wiedzy zdobyty w szkole uzupełniającej. Jest nastawiona na tych uczniów, którzy wybrali sobie konkretną specjalizację na poprzednim etapie, chociaż oferuje także klasy ogólne. Edukacja na tym etapie kończy się egzaminem maturalnym (zămîn băptulărătar, pop. ZĂB lub băpt), zdawanym z przedmiotów obowiązkowych niezależnie od specjalizacji: języka i kultury romańskiej i matematyki, oraz z dwóch przedmiotów specjalizacyjnych.

Poziom 4
Szkoła techniczna ([scora tepnică w regionach: Alutenia, Bunat, Fericia, Pătrilater, Rumania Antică i Trăsirvania lub ltepniciu w regionach: Bungeţia, Creştania, Deudaţia, Muidăvia, Muntenia i Vărăgia) (16-18 lat).
Poziom 3. i 4. wykluczają się. Nauka w szkole technicznej, nazywanej czasem "zawodową", przygotowuje do wykonywania zawodu, kładąc duży nacisk na zajęcia praktyczne. O ile można po niej zdawać băpt z matematyki i kultury, o tyle większość uczniów woli skończyć tę szkołę z papierem, który umożliwia im podjęcie pracy, pisząc zămîn de tripăriu (pop. ZĂT lub trip).

Poziom 5
Uniwersytet (univărsitate) lub akademia (acădămia) (19+ lat)
Studia wyższe na uniwersytecie lub akademii to ostatni etap edukacji. Oferują one możliwość kształcenia się w dowolnym kierunku. Najlepszy uniwersytet w kraju znajduje się w "Czwórmieście" (Pătrucetate, konurbacja złożona z miast Rafăieşti, Micăieşti, Ioneşti i Eghizieşti). Oferuje studia na stu sześćdziesięciu pięciu, studiuje na nim 92 399 studentów (w tym 66 539 stacjonarnie) a jego wydziały rozrzucone są po całym zespole miejskim, czyniąc z niego okręg akademicki o znaczeniu panjaruzyjskim. Inne uniwersytety i akademie znajdują się w Feryczereszcie, Waradynie, Cybinie, Klaudiopolu, Fortecy, Pelendawie, Cezarguście (najstarszy, zał. 1103), Martwych Wodach, Sărine, Rzecjum, Sorie, Leopolu, Lutecji, Antynopolu, Durostorze, Konstancji, Santa Maria de Pereteie i Bradze. Na uniwersytecie i akademii można zdobyć pięć tytułów naukowych: spert (skrót sp., studia 3-letnie), măgistru (skrót mgs., studia 5-letnie, lub 2-letnie uzupełniające, jeśli wcześniej zdobyto sp.), doptor (skrót dp., studia 6-letnie po mgs.), prufăzor (skrót pruf., studia 3-letnie po dp.), unibu (skr. un., studia 3-letnie po pruf.).

System oceniania
Uczniowie w przedszkolach i szkołach podstawowych oceniani są opisowo. W szkołach średnich i uzupełniających wprowadza się dodatkowo skalę procentową. Osoby, których łączna roczna ocena procentowa wynosi 20% lub mniej, muszą powtarzać klasę. Osoby, którzy mają od 21 do 50%, dopuszczone są do egzaminu sprawdzającego, dzięki któremu warunkowo mogą przejść na kolejny rok. Za średnią roczną 95% lub więcej można otrzymać stypendium naukowe od władz państwowych, regionalnych, departamentalnych, gminnych lub od szkoły. Jeśli w średniej wychodzi ułamek, zawsze jest zaokrąglany w dół: nawet jeśli ktoś będzie mieć 20,(9)%, musi powtórzyć klasę.

W szkolnictwie wyższym obowiązują dwa stopnie: T (trepţiune - dosł. "zdanie") i F (făita - dosłownie "niezdanie[/i]).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Leto Atryda




Dołączył: 28 Sie 2007
Posty: 1597
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Arrakis

PostWysłany: Śro 18:46, 03 Gru 2008    Temat postu:

W Nowym Paczaszarze system szkolnictwa jest bardzo podobny do worastańskiego. Ważniejsze różnice:
-do szkoły idą siedmiolatki a nie sześciolatki
-nie ma obowiązkowego przeszkolenia wojskowego (może dlatego że jest armia z poboru i każdy chłopak styka się z koszarami tyle że po maturze/zawodówce)
-oceny w skali 1-7 zamiast 1-5. 6 i 7 oblewają
-obowiązkowa matura z matematyki
-w szkołach ponadpodstawowych przeszkolenie w zakresie pierwszej pomocy i nauki jazdy

Obowiązek szkolny nie obowiązuje dzieci pochodzenia tubylczego mieszkających w rezerwatach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Reszta Świata Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin