Forum Conlanger Strona Główna Conlanger
Polskie Forum Językotwórców
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Starszy Język
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Conlangi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 15:22, 18 Mar 2006    Temat postu: Starszy Język

LEKCJA PIERWSZA

Zacznijmy od alfabetu: a, b, c (czyt. jak "k"), d, e, f, g, h, i, j, l, m, n, o, p, r, s, t, th (czyt. jak "f"), u, v (czyt. jak "w"), y (czyt. jak "j"), z, q (czyt. jak "k"), qu (czyt. jak "k"), ae, w (podobny przypadek co litera "k" - istnieją tylko cztery wyrazy z literą "w" i wszystkie cztery mają ją na początku), k (istnieje tylko jeden wyraz zaczynający się na literę "k", więc jest ona ostatnią literą alfabetu, a ponad to, to żaden wyraz nie ma jej "wewnątrz siebie"!)

Ae? "ae" jest uznane za dwuznak, bo występuje w praktycznie każdym słowie, ale mimo to wymowa pozostaje niezmieniona - odczytuję sięgo jak normalne "a-e".

1.1. Zaimki osobowe
Zaimki osobowe w Starszym są rzadko wykorzystywane, ale istnieją:
liczba pojedyncza
Ni - ja; mnie, mi
Er - ty; tobie, ci
On - on, ona, ono; to; jemu, jej, tamtemu
liczba mnoga
Nir - my; nam
Ern - wy; wam
Onr - oni, one; im

1.2. Koniugacja (zwykła) czasowników
Istnieją dwa rodzaje koniugacji - podmiotowa i... eee... normalna. Normalna polega na tym, że do czasownika w bezokoliczniku dodaje się końcówkę zaimkową. To one:
liczba pojedyncza
Ni - +s
Er - +ea
On - +eath
liczba mnoga
Nir - +aeth
Ern - +ear
Onr - +eathe

1.3. Liczba mnoga (zwykła) rzeczowników
Istnieją trzy liczby mnogie - cząstkowa, znaczna i zwykła. Zwykłą tworzymy dodając do rzeczownika przyrostek w postaci litery "r", Np.: arrov - łuk; arrovr - łuki.

1.4. Podstawowe informacje na temat pytań.
Najprostszym sposobem na zadanie pytania jest wstawienie na końcu zdania (po przecinku) słowa dea`ll, Np.: "On sumeath i baerillu, dea`ll?" - "To jest stokrotka tak?/prawda?/co nie?/mam rację?". Istnieją też bardziej polskie sposoby, czyli pytanie o coś używając słów takich jak:
Que - co
Ane - kto
Ava - dlaczego
Jaere - kiedy

1.5. Łącznik i rodzajniki.
Łącznikiem (czyli takim polskim "i") jest tu słowo "og".
Istnieją dwa rodzajniki - "i" i "an". Rodzajnik "i" jest rodzajnikiem określonym i stosuje sięgo w identyczny sposób jak angielskie "the",czy quenyosike "i", zaś "an" jest rodzajnikiem nieokreślonym i może występować przed każdym rzeczownikiem, który jest nam obojętny.

UWAGA! Rzeczowniki mogą występować bez rodzajników!
Słowo "an" funkcjonuje także jako wyraz "trochę, odrobinę".

1.6. Parę słówek.
To trochę słówek, których nie użyłem w lekcji, a którymi możecie poeksperymentować:
aerdor - ogień; palenisko, ognisko
blaed - krew
caen - móc, potrafić
dun - świt, brzask, poranek
een - z
flaevus - rzeka, strumień; potok
gaeve - dawać, podarowywać
ilembaec - kiełkowanie
jarvir - dziecko
kaeng - król
lec - jezioro, źródło
naet - noc
ome - człowiek
pae - łapać
raen - biec, uciekać, biegać
saenth - wysyłać
taej - herbata
umae - wróg
viaen - wino, trunek
waed - las, drzewo


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez milosz dnia Sob 19:31, 18 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 17:20, 18 Mar 2006    Temat postu:

LEKCJA DRUGA

2.1. Czas perfekt.
Jeden z najwredniejszych czasów jakie istnieją (zaczerpnięty wprost z j. angielskiego... screaming!). Używa się go jednakże dość rzadko, ale ma on zastosowanie w czasownikach, które określają czynności, które właśnie są wykonywane. Tworzy się go poprzez dodanie podczas koniugacji czasowników przyrostka ar/ra do końcówki zaimkowej. Przyrostek "ra" dodajemy tylko do końcówki zaimkowej drugiej osoby liczby mnogiej, a we wszystkich innych występuje przyrostek "ar"!

daensar - robię (tu i teraz)
decearra - mówicie (tu i teraz)
aenteaethar - śpiewamy (tu i teraz)
caemeathear - idą (tu i teraz)
blaeseeathar - błogosławi (tu i teraz)

kolor niebieski - końcówka zaimkowa
kolor czerwony - przyrostek czasu perfekt

2.2. Liczebniki.
Istnieje tylko dziesięć liczb:
1 - min
2 - att
3 - neldaen
4 - drurd
5 - faeve
6 - sae
7 - laerc
8 - atal
9 - duccse
10 - caeinen

Liczebniki takie jak dwadzieścia trzy tworzymy mówiąc dwa-trzy.

2.3. rzeczownik w liczbie pojedynczej warunkowej.
Używa się go, gdy chce się wyrazić głębsze wartości, czyli takie jak "miłość", "odwaga", "honor", ale warunek jest jeden: w zdaniu musi być uzasadnienie tego rzeczownika, czyli, Np..: "miłość jest wielka, bo żyje w nas nawet, gdy my już nie żyjemy"; tworzymy ją stawiając przed rzeczownikiem słowo "ar"; bardzo rzadko używane!


2.4. Przeczenie.
Przeczenia tworzymy stawiając przed czasownikiem słowo "nae`er" lub jego skrót - "n`er". Całkowite zaprzeczenie (takie polskie "nie") brzmi "nai", a potwierdzenie (czyli polskie "tak") to "jaer".

2.5. Liczba mnoga znaczna.
Przyrostek "the" tworzy liczbę mnogą znaczną przymiotnika oznaczającą o wiele (bardzo wiele) silniejsze znaczenie tego przymiotnika (coś takiego co robi z przymiotnika "dużo" przymiotnik "bardzo dużo"), Np..: "a hvaes verthe svitjjaanna!"; "miej dużo szczęścia (bardzo dużo szczęścia)".

2.6. Liczba mnoga cząstkowa.
By stworzyć liczbę mnogą cząstkową należy dodać do rzeczownika przyrostek "n". Liczba mnoga cząstkowa oznacza kilka rzeczy/istot z większej grupy.

aerdern - płomienie (jako część ogniska)
waedn - drzewa (jako część lasu)
baelliun - kwiaty (jako część bukietu/łąki)

2.7. Nowe słówka.
Kolejna porcja słówek w Starszym Języku:
aedge - koniec, kończyć
baerd - kobieta
caed - skakać
dae - dzień, pora; czas
eaet - jeść
faend - znajdywać
gaed - dobry (-a, -e)
haeire - statek
impaer - imperium, królestwo
laedas - dojrzewanie
maar - lecz, ale
naede - towar
oroa - mewa
paeive - ptak
raev - ciało
saefth - południe (kierunek świata)
taer - wieża
vaella - kierunek
waeld - świat

2.7. Ćwiczenie.
Przetłumacz na język polski ów wiersz:

I paeiver caedeathear og deceathear:
"N`er eaetaeth omeannar og aerdorannar,
Maar eaetaeth baelliuannar, waedannar og viaenanna!"


Prymitywny ten wiersz - wiem, ale ze słówek jakie do tej pory poznaliście to nie da się raczej ułożyć niczego lepszego.

I pytanie - dlaczego niektóre z rzeczowników w powyższym wierszu posiadają przyrostek -anna, lub -annar?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez milosz dnia Śro 16:31, 22 Mar 2006, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 18:17, 18 Mar 2006    Temat postu:

Lekcja Trzecia

Ta lekcja powinna mieć podtytuł "O imiesłowach słów parę", bo o tym właśnie ona będzie...

3.1. Imiesłowy "pisana", "mówiony"...
Tego rodzaju imiesłowy tworzymy dodając do czasownika w bezokoliczniku przyrostek "nna".

decnna - mówiony
eaetnna - jedzony
saenthnna - wysyłany

3.2. Imiesłowy "pisząc", "mówiąc"...
Te imiesłowy tworzymy dodając do czasownika w bezokoliczniku przyrostek "ne"

decne - mówiąc
eaetne - jedząc
saenthne - wysyłając

3.3. Imiesłowy "piszący", "mówiący"...
Tworzymy je dodając do czasownika w bezokoliczniku przyrostek "an".

decan - mówiący
eaetan - jedzący
saenthan - wysyłający

3.4. Drugi przypadek - Dopełniacz (kogo? czego?).
Dopełniacz w Starszym Języku jest identycznie stosowany co odpowiadający mu polski przypadek. Pamiętacie wierszyk z poprzedniej lekcji? Jego tłumaczenie na język polski powinno wyglądać mniej, więcej tak:
Ptaki skaczą i mówią:
"Nie jemy ludzi i ognia,
Lecz jemy kwiaty, drzewa i wino!"

Jak łatwo zauważyć - by rzeczownik był w dopełniaczu, wystarczy dodać do niego przyrostek "anna", lub w liczbie mnogiej - przyrostek "annar".

3.5. Słowniczek.
Czyli słówek ciąg dalszy:
aed - w
blaede - ostrze
caelme - spokojnie, powoli, spokój, cisza
dael - dolina
eclae - jasny (-a, -e), przejrzysty (-a, -e)
faerde - szalony (-a, -e)
gaerde - ogród
halmma - skarb
isthaer - wyspa
laev - miłość
millae - łódź
nen - jak
paete - zaraza, epidemia
rae - godzina
saelf - samemu, sam
taeranta - upadać, spadać
vaent - chcieć
wyt - los, dola

3.6. Ćwiczenie.
W wierszu z poprzedniej lekcji są trzy błędy, znajdź je.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez milosz dnia Sob 19:33, 18 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 19:29, 18 Mar 2006    Temat postu:

LEKCJA CZWARTA

Czyli dwa nowe czasy i zaimki podwójne, akcent, budowa zdania - innymi słowy, jest to jedna z najważniejszych lekcji.

4.1. Czas przeszły.
To definitywnie najtrudniejszy z czasów istniejących w Starszym Języku. Aby utworzyć czasownik w czasie przeszłym - należy samogłoskę rdzenną zastąpić odpowiadajacym jej dźwiękiem (o, a, u lub j), następnie doczepić mu interesującą nas końcówkę zaimkową i wstawić po nim słówko "der".
vaents er caelme gaeve halmmar og baelliur, meer caen sum svitjja.
- "chcę ci dawać skarby i kwiaty, by móc być szczęśliwym."
w zdaniu interesuje nas czasownik "vaent":

vaents - chcę
voents der - chciałem

inne przykłady:

raens - biegnę
roens der - biegłem

eaets - jem
uaets der - jadłem

daens - robię
doens der - robiłem

svitjaers - pozdrawiam
svutjaers der - pozdrawiałem

kolor zielony - zmiana samogłoski rdzennej
kolor niebieski - końcówka zaimkowa

schemat zmiany samogłosek rdzennych

a --> o
e --> u
i --> u
y --> j
o --> a
u --> o

samogłoska rdzenna - to pierwsza z samogłosek w danym wyrazie.

4.2. Zaimki podwójne.
Używane rzadziej niż zwykłe zaimki osobowe, są zaimkami, które oznaczają parę "nas" lub "was" i można ich użyć między innymi z czasownikami "być", "mieć", itd.
nirth - my (dwoje)
ernth - wy (dwoje)

4.3. Akcent.
Akcent jest ruchomy, z prostego powodu - bo jeżeli słowo posiada w sobie dwuznak ae to on będzie akcentowany. Zawsze! A jeżeli jest ich kilka to pada on (akcent) na ostatni z dwuznaków. Jeżeli ześ nie posiada on owego dwuznaku to akcentowana jest zawsze pierwsza zgłoska.

4.4. Budowa zdania.
To jest najprostsza rzecz jaką poznacie w tej lekcji, bo budowa zdań opiera się na języku polskim. Bez żadnych wyjątków.

4.5. Czas przyszły.
Wystarczy, że do czasownika z końcówką zaimkową dodamy przyrostek "en".

eaets - jem
eaetsen - zjem, będę jadł

4.6. Słowniczek.
Ufff... kolejna lekcja skończona, więc pora na nowe słówka:
aed`dun - do zobaczenia
baeth - całować, pocałować; romansować, zaczepiać (uwodzić)
caelja - wąwóz, rozpadlina
daenuth - ranić, zabijać
etae - lato
faelc - sokół
gaete - brama
hiorae - jaskółka
irae - daleki (-a, -e)
laemi - zwierze
maecil - walczyć
navae - biały (-a, -e)
paert - kawałek, fragment, część; okruch
regae - królowa
saer - siostra
tidae - dzik
vaen - szybki (-a, -e)
wytae - przeznaczenie

4.7. Cwiczenie.
Postaraj się napisać po pięć zdań w czasie przyszłym i przeszłym. Sprawdź w jaki sposób można użyć zaimków podwójnych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez milosz dnia Nie 11:30, 19 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zavadzky
Moderator
Moderator



Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 10:58, 19 Mar 2006    Temat postu:

Waed, waeld, wyt i wytae. Hehe. Very Happy

A język całkiem ciekawy.
Aa, perfekt to nie continous. :/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 11:27, 19 Mar 2006    Temat postu:

Tak w Starszym "czasem perfekt" określa się angielski "present continous".

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zavadzky
Moderator
Moderator



Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 15:40, 19 Mar 2006    Temat postu:

Aha.

A dlaczego dałeś rzadki czas na początek kursu?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 16:07, 19 Mar 2006    Temat postu:

Dlatego, że jest przydatny przy czasownikach, które mają mówić o czynnościach dziejących się tu i teraz... to coś takiego jak czas teraźniejszy, więc chciałem go wytłumaczyć zanim rozpiszę się na temat czasów: przyszłego i przeszłego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 17:25, 19 Mar 2006    Temat postu:

LEKCJA PIĄTA

5.1. Stopniowanie przymiotników.
To jedna z łatwiejszych rzeczy, bo:

a) by stworzyć stopień wyższy przymiotnika - wystarczy dodać do przymiotnika przedrostek "al".
b) by stworzyć stopień najwyższy przymiotnika, należy dodać do przymiotnika przedrostek "an".
c) by stworzyć stopień niższy przymiotnika należy dodać do niego przedrostek "el".
d) aby stworzyć stopień najniższy przymiotnika - trzeba dodać do niego przedrostek "de".

Łatwe, prawda? Myślę więc, że nie potrzeba tu żadnych przykładów.

5.2. Krótka informacja.
Otóż słowo "nuncae" (dzisiaj, dziś; teraz, natychmiast) może występować w swojej skróconej formie - "nae`".

5.3. Liczebniki porządkowe.
Prościzna! Wystarczy doczepić do liczby przyrostek "te" i sprawa załatwiona!

attte - drugi (-a, -e)
drurdte - czwarty (-a, -e)
caeinente - dziesiąty (-a, -e)
drurdatalte - czterdziesty ósmy (-a, -e)
duccseminte - dziewięćdziesiąty pierwszy (-a, -e)

5.4. Zaimki dzierżawcze.
W liczbie pojedynczej są to "mae", "taen" i "oae". W liczbie mnogiej tworzy się je poprzez dodanie do zaimków osobowych z liczby pojedynczej przyrostka "me".

Mae i taer - moja wieża
I waeld sumeath mae - świat jest mój
On taen an aedge - to twój koniec ("jakiś tam koniec")
On oae i baerd - to jego kobieta
On sumaethe nime i haeirer - to są nasze statki
On erme i isthaer - to wasza wyspa
On onme i gaerde, dae`ll? - to ich ogród, mam rację?

5.5. Trzeci z przypadków (komu? czemu?)
Cóż... wystarczy doczepić do rzeczownika przyrostek "ea", lub w liczbie mnogiej - przyrostek "ear".

I halmma - skarb
I halmmaea - skarbowi

An dael - dolina
An daelea - dolinie

An blaede - ostrze
An blaedeea - ostrzu

5.6. Słownik.
Koniec lekcji piątej, pora więc na piątą listę nowych słówek:
aelf - elf
blaesih - wilk
caender - lampa, świeca; pochodnia
daetu - zbierać, gromadzić
evaer - zima
faene - błonia, podwóże
glosae - patrzeć, widzieć, oglądać
haend - ręka
isilae - wiedzieć
lempae - puszczać, upuszczać, wypuszczać, uwalniać, zwalniać
maere - morze
naeth - przekleństwo, klątwa
paemce - przepraszać
roer - dom, dwór
scaetlee - wiewiórka
taes - niski (-a, -e), mały (-a, -e)
vaerd - strażnik, obrońca

5.7. Ćwiczenie.
Umiesz już powiedzieć "zrobisz", zastanów się więc i postaraj się powiedzieć "zrób!".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sinda




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:40, 20 Mar 2006    Temat postu:

Imiesłów "pisczący" to imiesłów przymiotnikowy czynny.
"Pisany" to przymiotnikowy bierny.
"Pisząc" to przysłówkowy współczesny.
"Napisawszy" to przysłówkowy uprzedni.

Zajrzyj tutaj -> [link widoczny dla zalogowanych]

I dbaj o ortografię!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 17:51, 20 Mar 2006    Temat postu:

Ech... czy to ważne jak co się nazywa??? A co do ortografi - to mam dysleksję, więc... (w szkole zwalnia mnie to z obowiązku pisania dyktand).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamil M.
PaleoAdmin



Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 528
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:58, 20 Mar 2006    Temat postu:

milosz napisał:
czy to ważne jak co się nazywa???

Ważne. Kiedy wiesz jak coś nazwać, wtedy istnieją szanse, że inni cię zrozumieją.
Cytat:
A co do ortografi - to mam dysleksję, więc... (w szkole zwalnia mnie to z obowiązku pisania dyktand).

Masz dysleksję, więc powinieneś pracować ze słownikiem/wordem/czym tam jeszcze można. Dysleksja nie zwalnia z ortografii.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kamil M. dnia Pon 19:03, 20 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 18:04, 20 Mar 2006    Temat postu:

może, ale to nie ja piszę "ze"
przez "ż" Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez milosz dnia Pon 18:04, 20 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 19:59, 20 Mar 2006    Temat postu:

napiszcie co sądzicie o Starszym Języku. Podoba wam się? Co wypadałoby zmienić? Czy jest ciekawy? I takie tam...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milosz




Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 20:29, 21 Mar 2006    Temat postu:

LEKCJA SZÓSTA

A w niej: dwa tryby rozkazujące, trzy nowe przypadki, koniugacja podmiotowa czasowników i dawka nowych słówek. Następną lekcję zacznę, krótkim tekstem i dam w niej same ćwiczenia, bo zanim przejdziemy do kolejnej - muszę mieć pewność, że umiecie wszystko to co poznaliście do tej pory, bo inaczej to nie poradzicie sobie z "transformacją rdzeni" i "tworzeniem nazw odwyrazowych".

6.1. Pierwszy tryb rozkazujący.
Jest bardzo prosty i ogranicza się do postawienia słówka "ai" przed bezokolicznikiem czasownika, np.:

ai daen - rób, zrób
ai sum - bądź
ai macil - walcz
ai raen - uciekaj, biegnij

Często wypadałoby dodać po takim "rozkazie" słowo proszę - ttaak.

6.2. Wołacz.
Najprostszy z przypadków - wystarczy postawić przed rzeczownikiem słowo "si", np.:

si waed!! - och/ach, lesie!!
si quayno!! - och/ach władco!!

6.3. Czwarty przypadek (kogo? co?).
By utworzyć rzeczownik w czwartym z przypadków wystarczy dodać do niego przyrostek "onn", a w liczbie mnogiej "onnr", np.:

liaeneonn - lwa (co widzę?)
blathonn - radość (co widzę?)
crorbaeonn - kruka (co widzę?)

6.4. Drugi tryb rozkazujący.
Podczas gdy pierwszy tryb rozkazujący tworzył czasowniki brzmiące, np.: "idź!" to ten tworzy czasowniki takie jak, np.: "musisz iść!". Tworzy się go poprzez umiejscowienie czasownika w bezokoliczniku pomiędzy dwoma słowami: "bae ... nan", np.:

bae daen nan - musisz zrobić
bae raen nan - musisz uciekać
bae sum nan - musisz być
bae isilae nan - musisz wiedzieć
bae paemce nan - musisz przeprosić

6.5. Piąty przypadek (narzędnik/miejscownik).
Ów przypadek zastępuje dwa polskie przypadki - narzędnik i miejscownik, odpowiada więc na pytania o/z kim i o/z czym. Tworzymy go dodając do rzeczownika przyrostek "nnaa", a w liczbie mnogiej "nnaar", np.:

calsaennaa - lodzie/lodem
caenlernnaa - świetle/światłem
tlatimnnaa - rękawicy/rękawicą

6.6. Koniugacja podmiotowa czasowników.
Używa się jej, by podkreślić znaczenie podmiotu w zdaniu, pod warunkiem, że ów podmiot jest zaimkiem osobowym; polega ona na tym, że przed czasownikiem występuje zaimek osobowy co normalenie jest zbędne, Np..: "jestem wspaniały"; "nie, to JA jestem wspaniały", np.:

Sums slimtla. - jestem wspaniały.
Nai, on ni sums slimtla! - nie to JA jestem wspaniały!

6.7. Słownik.
Czyli parę nowych słówek... ale, by było trochę zabawniej to - w tej lekcji dam tylko te słówka, które zaczynają się na literę "t":
tivae - tuzin
tlaepa - mur, palisada, wał obronny
tlaere - futro, peleryna
tlamo - korona
tlapae - horyzont
tlapin - hełm
tlaslo - liść
tlatim - rękawica
tliaeline - pościel, okrycie
tlieli - zbroja
traede - złośliwy (-a, -e), zły (-a, -e), zawistny (-a, -e); handel, kupno, kupować
tvaever - karczma, gospoda; bać się, martwić się


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Conlangi Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin